Home
Wabo Water Gebruiksbesluit Activiteitenbesluit

Forum »  OMGEVINGSVERGUNNING »  Handhaving - toezicht » Mijn bouwaanvraag voor...

Frank Hemmes (ingenieur Particulier) | 25-10-11 09:21
Mijn bouwaanvraag voor het bouwen van een bijgebouw op het achtererf (en perceelsgrens met buren) en aan het hoofdgebouw, dateert van voor de Wabo (1-10-10). Het bouwwerk blijkt zowel onder de oude wetgeving als onder de Wabo vergunnings- en ook welstandsplichtig en, zoals ingediend, niet te voldoen aan redelijke eisen v welstand. Het betreft de aansluiting plat dak van nieuwbouw met schuin dak van hoofdbouw, waar de buren (die bezwaar maken) op uitkijken .
De welstandscommissie heeft op 15-10-2010 twee alternatieven aangegeven om het bouwwerk aan te passen. De gemeente wil dat ik een keuze maak uit een van beide alternatieven, waarna zij (voor de 3e keer) vergunning zullen afgeven. De aanbouw is overigens al 5 jaar geleden gerealiseerd volgens ingediende bouwtekeningen, maar buren maken telkens bezwaar.
VRAAG 1.: beide welstandalternatieven zijn voor mij geen optie of niet realiseerbaar. Ik heb een ander alternatief. Kan ik dit als ondergeschikte wijziging indienen ? Wat is dan de procedure ?
VRAAG 2: Het maakt toch eigenlijk niet uit wat ik kies, want onder de huidige wetgeving, is het veranderen van een zijgevel op de achterperceelsgrens vergunningsvrij. Het kan toch niet zijn dat ik (om bureaucratische redenen) verplicht word iets te maken, wat ik daarna vergunningsvrij weer mag afbreken of veranderen. Handhaving maakt hier geen kans, want er is dan uitzicht op legalisatie. Klopt ??

Met vriendelijke groet,
Frank Hemmes

Reacties:
  R. Zuidema (adviseur / eigenaar Juridisch Advies Zuidema) | 20-12-11 13:17
antwoord vraag1 : of er sprake is van een ondergeschikte wijziging kan ik niet zo aanegeven. Daarbij bent u de aanvrager en u bepaald wat u aanvraagd. De gemeente toetst en kan vervolgens vergunnen of weigeren.

antwoord vraag 2: Of een wijzging later vergunningvrij doet niets af van het feit dat het geheel vergunningsplichtig is. Maar ik begrijp u standpunt wel, maar juridisch ligt het anders.

Maar begrijp ik het goed dat uw aanvraag enkel strijdig is vanwege welstand? en dus voldoet aan het bestemmingsplan en de andere bouwregels?

Reageren?
*Naam:  **E-mailadres: 
*Organisatie:  *Functie: 
*Reactie: 
*In welk jaar leven we?: 
(antispam)

*) Verplichte velden.
**) Wordt niet getoond op de site maar kan incidenteel gebruikt worden ter verificatie afzender.

copyright 2008 Forta milieu & multimedia, alle rechten voorbehouden - | disclaimer