Home
Wabo Water Gebruiksbesluit Activiteitenbesluit

Forum »  WET ALGEMENE BEPALINGEN OMGEVINGSRECHT (WABO) »  Besluit omgevingsrecht (Bor) » Mijn buurman gaat een...

R.J. Meijerink (Belanghebbende Particulier) | 25-08-11 22:06
Mijn buurman gaat een bijgebouw bouwen buiten de 2,5 meter zone op het
achtererf. Net naast de erfgrens van in totaal 16 meter. Zijhoogte aan de erfgrens
zal worden 2,60. Zonder ons in te lichten is de buurman begonnen aan deze
bebouwing. Bij de Gemeente Strijen heb ik verhaal gehaald maar ambt. geeft aan
dat dit binnen het toegestane valt. Op meer dan 7 sites van diversen gemeente
lees ik dat of de 1 meter of de 0,5 grens gehandteerd word.
Kunt u mij duidelijk geven?

Reacties:
  Marc (beleidsmedewerker gemeente) | 17-09-11 14:49
Beste heer Meijerink,

Juriraad geeft u slechts de halve waarheid. In artikel 3 van bijlage II Bor is namelijk ook geregeld dat een bijhehorend bouwwerk (dat is o.a een uitbouw) op het achtererfgebied voor het onderdeel bouwen (artikel 2.1 lid 1 sub a wabo ) vergunningsvrij is als deze niet hoger is dan 5 meter. Dit betekent dat voor de activiteit bouwen in die gevallen NOOIT vergunning nodig is. Wel moet het bijbehorend bouwwerk voldoen aan het vigerende bestemmingsplan. Voldoet die daar niet aan dan moet uw buurman een omgevingsvergunning aanvragen voor de activiteit äfwijken bestemmingsplan (artikel 2.1 lid 1 sub c wabo). U moet dus ook infomeren bij de gemeente wat het bestemmingsplan toelaat aan bebouwing. Ik stoor me altijd ontzettend dat deze informatie nooit gegeven wordt. Dit veroorzaakt veel misverstanden. En juridische bureaus willen graag door deze onduidelijk geld verdienen.

JuriRaad (eigenaar JuriRaad) | 12-09-11 10:03
Geachte heer Meijerink,

Bijlage II van het Besluit algemene bepalingen omgevingsrecht (Bor) bepaalt hierover (onder meer) het volgende:

Een omgevingsvergunning voor activiteiten als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a en c, van de wet is niet vereist, indien deze activiteiten betrekking hebben op:

een bijbehorend bouwwerk in achtererfgebied, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:

a. voor zover op een afstand van niet meer dan 2,5 m van het oorspronkelijk hoofdgebouw, niet hoger dan:
1º. 4 m,
2º. 0,3 m boven de bovenkant van de scheidingsconstructie met de tweede bouwlaag van het hoofdgebouw, en
3º. het hoofdgebouw,

b. voor zover op een afstand van meer dan 2,5 m van het oorspronkelijk hoofdgebouw:
1º. niet hoger dan 3 m,
2º. de oppervlakte van vergunningvrije bijbehorende bouwwerken binnen een afstand van 1 m van een naburig erf niet meer dan 10 m2,
3º. als gevolg van het bijbehorende bouwwerk de totale oppervlakte van vergunningvrije bijbehorende bouwwerken op een afstand van meer dan 2,5 m van het oorspronkelijk hoofdgebouw niet meer dan 30 m2, en
4º. functioneel ondergeschikt aan het hoofdgebouw.

Mocht het bouwwerk van uw buurman niet voldoen aan de vorengenoemde eisen, dan kunt u een verzoek om handhaving indienen bij de gemeente.

Mocht u behoefte hebben aan verder advies, neem gerust contact met me op (info@juriraad.nl / 085-0020050 (lokaal tarief)).

Reageren?
*Naam:  **E-mailadres: 
*Organisatie:  *Functie: 
*Reactie: 
*In welk jaar leven we?: 
(antispam)

*) Verplichte velden.
**) Wordt niet getoond op de site maar kan incidenteel gebruikt worden ter verificatie afzender.

copyright 2008 Forta milieu & multimedia, alle rechten voorbehouden - | disclaimer