| Marion (burger prive.) | 07-06-11 21:43 |
Graag wil ik het volgende weten.
Wij willen aan de achterzijde van onze achtertuin, op de erfafscheiding een schutting plaatsen van maximaal 2 meter hoog vanaf maaiveld hoogte.
Tevens willen wij tegen deze schutting aan een schuur plaatsen van maximaal 12 vierkante meter. Daarbij komt maximaal 4 vierkante meter van de schuur binnen de zone van 1 meter tot de erfgrens met de buren.
De schuur zal ongeveer 2 meter en 35 cm hoog worden. (met plat dak), op maat gemaakt, aangezien die hoek van de tuin waar de schuur komt geen 90 graden hoek is maar scherper. (vandaar ook het platte dak.)
Als ik de folder van de rijksoverheid lees over het plaatsen van een erfafscheiding, zou ik als ik het goed begrijp, geen vergunning hoeven aanvragen voor de erfafscheiding, aangezien er achter ons huis een wandelpad loopt (niet geschikt voor gemotoriseerd verkeer)
Achter het pad, nog een groenstrook en pas daarachter een parkeerplaats voor bewoners. DIe parkeerplaats ligt dus meer dan 1,5 meter van onze achtertuin. En gescheiden door de groenstrook.
e.e.a. kunt u zien op deze foto http://bit.ly/lSBTlx (google) Het betreft het 3de huis, zonder erfafscheiding.
Volgens de gemeente zou ik een omgevingsvergunning moeten aanvragen. Ik heb het vermoeden dat ik daarvoor op kosten gejaagd wordt terwijl het gewoon vergunningsvrij kan volgens de rijksoverheid folder.
Wat betreft het plaatsen van de schuur zou het volgens de gemeente helemaal niet mogen. Zelfs niet met een vergunning. Wel mogen we, als we 1 meter van de erfgrens (achtergrens) blijven vergunningsvrij een schuur mogen bouwen. (en zelfs tot 5 meter hoogte gaan.)
Dat heeft te maken met het voetpad dat achter ons huis loopt. Volgens de gemeente is het een 'openbaar gebied met doorgaand verkeer' Echter wordt het pad alleen gebruikt door bewoners, kinderen die spelen en mensen die hun auto hebben geparkeerd en naar hun achtertuin lopen. Dus hoezo, doorgaand verkeer?
Na wat rond te hebben gelopen in de gemeente zie ik tientallen schuurtjes en tuinhuizen tegen of als erfafscheiding gebouwd met een soortgelijk pad achter de woning, niet toegankelijk voor gemotoriseerd verkeer... Zijn al die schuren dan illegaal? Ik kan het me niet voorstellen...
Graag wil ik uw hulp. Is er hier een deskundige die mij kan vertellen hoe het nou zit? Want ik heb het idee dat ik de erfafscheiding vergunningsvrij moet kunnen bouwen en ook de schuur (die laatste al dan niet met een vergunning) Maar bij de gemeente loop ik tegen een muur op.
Alvast bedankt.
Ik heb de vergunningscheck gedaan bij het omgevingsloket. Als het pad achter ons huis openbaar toegankelijk gebied is, zou ik mits er specifieke welstandseisen zijn een vergunning moeten aanvragen. Als die specifieke eisen er niet zijn, of het niet als openbaar toegankelijk gebied is aangemerkt zou ik alleen een melding hoeven doen. (volgens de gemeente kan een melding niet, alleen vergrunning kan. Op mijn vraag wat de welstands eisen zijn, krijg ik als antwoord van de behandelend ambtenaar 'dat er altijd welstandseisen gelden' en DUS een vergunning nodig is. De Welstandsnota is niet toegankelijk via de website van de gemeente, dus inzicht in die evt welstandseisen krijg ik niet. De locatie is geen beschermd dorpsgezicht of zoiets dergelijks. Ik heb het idee dat ik van het kastje naar de muur gestuurd wordt. )
Wie O wie heeft hier wel antwoorden, tips etc? Want ik loop bij het loket van de gemeente vast.
Folder rijksoverheid over erf/perceelafscheidingen: http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/publicaties-pb51/erf-en-perceelafscheidingen/11br2010g191.pdf
folder R.O over bij een hoofdgebouw behorende bouwwerken. http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/publicaties-pb51/bij-een-hoofdgebouw-behorende-bouwwerken-aan-en-uitbouwen-carports-serres-etc/bij-een-hoofdgebouw-behorende-bouwwerken-aan-en-uitbouwen-carports-serres-etc.pdf |
|
Reacties:
| |
Marieke van den Broeke (juridisch medewerker Gemeente Ede)
| 14-06-11 12:47 |
Erfafscheiding;
- waar de gemeente op doelt is het volgende: de erfafscheiding zou vergunningvrij zijn als er geen welstandseisen zijn. Dergelijke eisen gelden bij bijna elke gemeente (volgens mij is er maar 1 gemeente zonder welstandseisen). De welstandsnota is als het goed is te vinden op de site van uw gemeente of anders op te vragen bij Bouw- en woningtoezicht.
- omdat de erfafscheiding binnen 1 meter van het openbaar gebied wordt geplaatst, heeft u daarvoor een vergunning nodig.
Schuur:
- hiervoor geldt hetzelfde: omdat het gebouwd wordt binnen 1 meter van het openbaar gebied (en er ook welstandseisen gelden) heeft u een vergunning nodig.
- Als u ervoor zorgt dat de afstand tussen de schuur en het openbaar gebied (dus de afstand tot uw erfgrens) meer is dan 1m, dan is de voorgestelde schuur vergunningvrij.
|
|