| Onwijn (bezwaar afhandelaar gemeente Tilburg) | 29-03-11 21:50 |
Bij het vergunningsvrij bouwen van een dakkapel aan de ahcterzijde is van de voorwaarden dat er 50cm uit de gevel van de buren wordt gebouwd. Is deze 50 cm vanaf het dakkapel (lange gladde kant) of is dit gerekend vanaf de overstek? Dit scheelt in sommige gevallen 20 cm!
Dank en groet,
Remy Onwijn |
|
Reacties:
| |
A.Verkerk (handhaver gemeente)
| 01-04-11 07:42 |
| Dank je Franc, in de toelichting staat inderdaad dat dakoverstekken en dakhoten e.d. 50 cm mogen uitsteken. Dan komen we dus op de vraag of een boeiboord bij een dakkapel van ondergeschikte aard is. In de toelichting bij art. 2 onderdeel 4 staat er niets over. |
| |
Franc (gemeente gemeente)
| 30-03-11 14:48 |
| In art. 1 lid 2 van bijlage II Bor staat hoe je moet meten. Daaruit blijkt dat je buitenwerks moet meten, waarbij uitstekende delen van ondergeschikte aard tot max 0,50m buiten beschouwing worden gelaten. Dus als het dakoverstek 50 cm of minder uitsteekt, dan mag je meten vanaf de "lange gladde kant" zoals je het zelf uitdrukt. Steekt het overstek meer uit, dan zal je vanaf het overstek moeten meten. |
| |
A.Verkerk (handhaver gemeente)
| 30-03-11 08:50 |
Die discussie heb ik zelf eigenlijk nog nooit aan de hand gehad, maar het lijkt mij dat je het buitenste gedeelte van de dakkapel gebruikt als meetpunt. Aangezien het boeiboord gewoon bij de dakkapel hoort zou ik dit meenemen in de meting.
Een overstek is bijv. ook onderdeel van een tuinhuis en wordt ook mee genomen bij opp. bepaling. |
|