|
Forum |
|
 |
|
|
|
|
| Forum
»
OMGEVINGSVERGUNNING »
Handhaving - toezicht
» In juli 2010 heb ik...
|
| Marleen (eigenaar Hdxjes) | 08-02-11 00:23 |
In juli 2010 heb ik voor mijn 2 locaties een bouwaanvraag in moeten dienen. Dit ivm het wijzigen van het gebruik: wonen naar kinderopvang. Deze bouwaanvraag is nu (februari 2011) binnen. Helaas blijkt dat de aangrenzende prive tuin niet mee is genomen met de wijziging. Dit heeft de bestemming "tuin". Dit mag dus niet gebruikt worden voor commerciele doeleinden en dat is een kinderdagverblijf wel. Hoe kan het dat er voor 1 oktober 2010 een aanvraag wordt ingediend waarbij de Wabo niet van toepassing is en waar nu wel de omgevingsfacctor wordt meegnomen ?
Praktisch betekent het dus dat de bouwvergunning niets waard is: een kinderdagverblijf zonder aangrenzende buitenruimte wordt niet goed gekeurd door de GGD. Wie heeft er advies voor mij ? |
|
Reacties:
| |
Maarten Voortman (Planologisch adviseur Adviesbureau)
| 13-12-11 19:01 |
Beste Marleen,
Als ik u goed begrijp is aan u vergunning verleend voor het veranderen van
het gebruik van een pand naar het gebruik van een kinderdagverblijf. Vervolgens heeft de gemeente aangegeven dat u nog een vergunning aan
moest vragen om de tuin als buitenspeelplaats te mogen gebruiken.
Dit is niet correct. U had niet apart voor de buitenspeelplaats een vergunning
moeten aanvragen.
Het gebruik van de achtertuin door de in het kinderdagverblijf opgevangen
kinderen is inherent aan en staat ten dienste van het toegestane gebruik van
het pand als kinderdagverblijf. Dit blijkt uit een uitspraak in een beroepszaak
die aanhangig was bij de rechtbank Amsterdam. In hoger beroep is deze
opvatting door de afdeling bestuursrechtspraak van de raad van state
bevestigd. Bij de beoordeling had dus van de toegelaten functie van het
pand uitgegaan moeten worden, ongeacht de bestemming (tuin).
Desgewenst stuur ik u de uitspraak van de ABRvS per mail toe. Stuurt u dan
een email naar maartenvoortman@hotmail.com
Met vriendelijke groet,
Maarten Voortman |
| |
marleen (eigenaar hdxjes)
| 11-02-11 12:14 |
| Īn moeten dienen" heb ik gebruikt omdat de locaties al meerdere jaren in gebruik waren, maar dit niet correct in behandeling was genomen. We (dsv en ik) hebben toen in overleg besloten voor alle (3) locaties alsnog een bouwaanvraag in te dienen. In de wijziging is de tuin niet apart meegenomen. Aangezien dit bij 2 locaties hoorde en in het kadaster onderdeel uitmaakte van het geheel. De dsv was op de hoogte van de eisen van de GGD en wist dat de bestemming voor een kdv zou worden, ze verwijzen hier ook zelf naar. In de aangevraagde bouwvergunning (voor 1 oktober 2010) behoort de omgevingsfactor een onderdeel te zijn van de aanvraag. Dient de tuin hierbij niet als onderdeel van de omgeving? En wat als het een verkeerde beslissing is van de gemeente? |
| |
smits (Wabo coordinator gemeente)
| 09-02-11 11:03 |
'In moeten dienen' U wilt zelf de wijziging?
Is de bestemmingswijziging ook voor de tuin aangevraagd? tekstueel + op tekening? Zo nee:
Een omgevingsvergunning aanvragen voor de activitet 'strijdig gebruik gronden met bestemmingsplan' 8 weken behandel termijn.
Zo ja: verkeerde beslissing gemeente?
|
|
|