| Christiane (raadslid gemeente) | 06-02-11 14:19 |
Goedemiddag,
Op grond van o.a.de WABO is een gemeente, lees: het college, verplicht om jaarlijks een Handhavingsuitvoeringsprogramma (HUP)vast te stellen.
Wat zijn de consequenties voor het handhaven indien er geen HUP is vastgesteld?.
Mag een HUP na afloop van een bepaald jaar alsnog vastgesteld worden?
Is een gemeente verplicht om een meerjarigig Handhavingsbeleid vast te laten stellen door de gemeenteraad?
Wat als de geldigheidstermijn is verlopen?
Wat zijn de consequenties voor het handhaven, als dat meerjarig Handhavingsbeleid er niet is? |
|
Reacties:
| |
A.verkerk (handhaver gemeente)
| 07-03-11 13:40 |
| www.wetten.nl |
| |
Peter (nvt nvt)
| 02-03-11 21:16 |
wie kan mij helpen aan de tekst en toelichting van bijlage II van het BOR
art.2 en 3 en 5 t/m 7 |
| |
A.Verkerk (handhaver Gemeente)
| 24-02-11 14:34 |
| Willekeur is vrij simpel aan te tonen voor een benadeelde burger. Kom met 10 soortgelijke situaties waar niet gehandhaaft wordt en vraag waarom ze er maar één inpakken. Wij kunnen dat in onze gemeente verantwoorden, doordat we kleine zaken gebiedsgericht aanpakken (en dit op papier hebben staan), zodat mensen merken dat hun buren ook worden gehandhaaft voor een zelfde vergrijp. |
| |
Christiane (raadslid gemeente)
| 24-02-11 09:11 |
Goedemorgen mijnheer Verkerk,
Was u maar bij onze gemeente werkzaam. Ik begrijp precies wat u bedoelt en ik denk er zelf ook zo over, maar de ambtelijke processen verlopen bij ons heel ondoorzichtig en m.i. ook willekeurig.
In de wet staat niets over de consequenties en dat is voor veel burgers zuur: zij worden bestraft ondanks het feit dat de gemeente geen vastgesteld beleid (HUP) heeft op grond waarvan ze straffen kan uitdelen.
In ieder geval dank voor uw reactie. Ben blij dat ik nu een bevestiging van mijn mening heb.
|
| |
A.Verkerk (Handhaver Gemeente)
| 17-02-11 08:32 |
Beste Christiane,
Als de Wabo het verplicht stelt om een HUP vast te stellen, zullen de consequenties waarschijnlijk ook in die wet staan. Ik zou die er even op naslaan.
Volgens mij is een gemeente niet verplicht om een handhavingsbeleid vast te stellen, maar geen beleid is ook beleid. Aangezien een gemeente wettelijk verplicht is om te handhaven, zal dit toch moeten gebeuren. Als er dan geen vastgesteld beleid is, is de kans op willekeur groter en zal de gemeente voorzichtig moeten zijn om geen bvbb te schenden.
Maar ook door te handhaven zonder beleid ontstaat beleid, Mits het altijd op ongeveer dezelfde manier gebeurt, Net als dat handhaven in afwijking van een beleid ook nieuw beleid schept. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel. |
|