Home
Wabo Water Gebruiksbesluit Activiteitenbesluit

Forum »  OMGEVINGSVERGUNNING »  Handhaving - toezicht » Ik heb in 1987 een...

Ton (Boer Agrarisch bedrijf) | 22-12-10 09:28
Ik heb in 1987 een bouwvergunning gekregen voor het ombouwen van een dubbele garage naar een tijdelijke woonruimte. De tijdelijkheid is echter niet als voorwaarde verbonden aan de vergunning. Bewoning is in strijd met het bestemmingsplan, maar de gemeente is jarenlang op de hoogte geweest van de situatie. Mag de gemeente zomaar tot handhavend optreden overgaan als er geen sprake is van een verzoek tot handhaving door een derde?

Reacties:
  Frank Helsloot (directeur PROF Consult Ruimtelijk Advies) | 04-01-11 15:29
Als de tijdelijkheid niet in de vergunning is opgenomen, heeft u een gewone bouwvergunning. Zo'n vergunning is permanent en dus kan er geen sprake zijn van handhavend optreden. Bij een tijdelijke bouwvergunning zou de maximale instandhoudingstermijn in de vergunning moeten zijn opgenomen.

Jan Ouwehand (adviseur www.juriraad.nl) | 22-12-10 12:06
Nog een nadere reactie, omdat ik nu zie dat er geen sprake is van een verzoek tot handhaving.

De gemeente mag (bij gebrek aan een verzoek tot handhaving) overgaan tot handhavend optreden. Sterker: zoals hiervoor vermeld: de gemeente heeft een beginselplicht tot handhaving. Deze plicht is er altijd, ongeacht of er sprake is van een verzoek tot handhaving door een derde.

Met vriendelijke groet,

Jan Ouwehand

Jan Ouwehand (adviseur www.juriraad.nl) | 22-12-10 11:50
Geachte heer,

De gemeente heeft een beginselplicht tot handhaving en zal een gemotiveerde reactie moeten geven bij een verzoek tot handhaving door een derde. Kort door de bocht genomen: het verzoek om handhaving zal gemotiveerd moeten worden afgewezen of worden ingewilligd.

In uw geval is de gemeente jarenlang op de hoogte van de situatie en de gemeente zal hier dan ook gemotiveerd aan moeten geven, waarom zij besluit om toch handhavend op te treden. Hierbij dient de gemeente (onder meer) een goede belangenafweging te maken en zullen de de algemene beginselen van behoorlijk bestuur (zoals het vertrouwensbeginsel) in acht moeten worden genomen.

Mocht u behoefte hebben aan verder advies, neem gerust contact met me op (info@juriraad.nl).

Met vriendelijke groet,

Jan Ouwehand

Reageren?
*Naam:  **E-mailadres: 
*Organisatie:  *Functie: 
*Reactie: 
*In welk jaar leven we?: 
(antispam)

*) Verplichte velden.
**) Wordt niet getoond op de site maar kan incidenteel gebruikt worden ter verificatie afzender.

copyright 2008 Forta milieu & multimedia, alle rechten voorbehouden - | disclaimer